Boom Bust

Boom Bust

søndag 20. september 2015

Sanjay Bakshi om investering og Mr. Market


En investor jeg setter meget høyt er en professor fra India som heter Sanjay Bakshi. Han har sin egen blogg som går under navnet Fundoo Professor hvor han jevnlig skriver kloke ord om investering og det mentale rammeverket (han mener) en investor bør ha. Ikke bare er Bakshi en professor som underviser i adferdsøkonomi og investering, men han praktiserer det også selv, og visstnok med særdeles gode resultater. Han investeringsfilosofi er i følge en artikkel i Forbes [to] invest in businesses that have enduring competitive advantages and scalable business models run by owners who are both honest and competent.” På sin egen hjemmeside finner du materiale han bruker i sin undervisning (som jeg sterkt vil anbefale å lese). Personlig synes jeg det han skriver og underviser er noe av det bedre jeg har kommet over på dette området.

Det finnes fra før av svært få videoer av Bakshi på internett, så gleden min var stor da Talks at Google for to uker siden publiserte en video med han på Youtube. Det er kanskje litt vanskelig for mange å få maks utbytte fra denne videoen, og det kan heller være hensiktsmessig å lese direkte fra presentasjonen som du kan laste ned via denne lenken. Likevel er det han sier hos Google veldig bra og verdt å lytte til. 

Hovedspørsmålet han her stiller og snakker om er: "Why is the stock market misunderstanding [a] business? What are its prejudices? What will make them go away? For the rest of this talk, I will focus on...Mr. Market. Who is he?"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar