Boom Bust

Boom Bust

søndag 3. mai 2015

Hva skjer i aksjemarkedet i Kina?


Det siste året har aksjekursene på børsene i Kina steget kraftig. Indeksen for børsen i Shanghai har gått fra ca. 2000 poeng til nå å ligge på ca. 4500 poeng. Dette har gjort at det har kommet stadig flere overskrifter i media om hva som skjer i aksjemarkedet i Kina. For meg er utviklingen veldig interessant å følge, og den får meg til å føle at Kina kan stå foran et slags 1929-scenario.

I fjor, da interessen for aksjemarkedet i Kina var lik null etter flere år med svak utvikling, begynte jeg selv å se på investeringsmuligheter der. Dette kan for den faste leser av The Boom Bust virke rart, i og med at jeg i mange år (og lenge før det ble mainstream å mene det samme) har ment at Kinas kredittdrevne og politisk styrte økonomi står foran store utfordringer. Men jeg er av den oppfatning at man kan gjøre gode investeringer selv i land hvor det generelle "makrobildet" ser dårlig ut. F.eks. bryr jeg meg fint lite om et land har høy BNP-vekst når jeg vurderer muligheter for investeringer. Det som tiltrakk meg til det kinesiske aksjemarkedet var at aksjene der var skydd som pesten blant mange og at markedet derfor så ut til å være lavt priset i forhold til selskapenes inntjening. I snitt var markedet i Shanghai da priset til litt under 10 ganger selskapenes inntjening. I tillegg var selskapene som hadde børsnotering både i Shanghai (kalt A-aksjer) og Hong Kong (kalt H-aksjer) priset lavere på børsen i Shanghai enn i Hong Kong. Denne "rabatten" var da ca. 10%, som da var den største så langt tilbake jeg kunne finne statistikk, tiltrakk meg. (I dag er rabatten snudd til en overpris på ca. 30%.) En annen ting som tiltrakk meg var at jeg visste at politikerne hadde planlagt å åpne for større børshandel mellom Hong Kong og Shanghai som også ville gjøre det lettere for utenlandske investorer å investere i Kina.

Siden den gang har alle pilene pekt mot himmelen for kinesiske aksjer. Mitt investeringsperspektiv er langsiktig, så selv om jeg rent personlig er tjent med oppgang i kinesiske aksjer, så er ikke slik rask oppgang noe jeg higer etter. Faktisk gjør den brå oppgangen meg mer bekymret enn optimistisk. Dette fordi jeg ser for meg at spekulerende kinesere kan være i ferd med å blåse en ny destruktiv boble i finansielle aktiva, en boble hvis sprekk vil kunne få dramatiske konsekvenser for dem selv og Kina.

Det som har skjedd den siste tiden i Kina er at svært mange vanlige kinesere løper til aksjemeglerne og ber om å få aksjehandelskonto. Det opprettes nye kontoer i rekordhøyt antall. Det disse samme folkene gjør er å låne masse penger for å kjøpe aksjer. Såkalt marginhandel, hvor man kun hoster opp en liten andel av det aksjen koster og finansierer resten med gjeld, har nådd rekordhøyt nivå. Statistikk viser også at de nye investorene som kommer inn i markedet er folk med lav utdanning og erfaring med investering. I tillegg har såkalte penny-stocks, eller aksjer som har en lav nominell pris, blitt svært populære blant folk. Folk tror dette er bedre investeringer kun fordi disse aksjene er billigere, i nominelle termer, enn selskaper hvor aksjekursene er høyere. De ser for seg at prisene kan stige raskere for disse aksjene som har lave aksjekurser. Dette vitner om svært liten finansforståelse hos disse menneskene og at markedet fylles opp med spekulative amatører på jakt etter raske penger. De siste ukene har svært mange kinesere begynt å handle aksjer på børsen i Hong Kong fordi markedet der ikke har steget like mye som i Shanghai, og de håper derfor Hong Kong-aksjer har større oppsidepotensiale. Spekulasjonen brer kort og godt om seg.

Jeg mistenker at det blant mange kinesiske selskaper bedrives nokså kreativ regnskapsføring og svindel av aksjonærer og andre. På børsen i Frankfurt har man de siste årene sett flere kinesiske selskaper mistenkes for dette, hvilket har resultert i at aksjekursene for disse selskapene har falt mye. Hvis mistankene er berettigede, så er det kanskje liten grunn til å tro at ikke det samme gjelder kinesiske selskaper børsnotert i Kina. I Hong Kong finnes det et selskap som heter Hanergy Thin Film Power Group, som på kort tid har gått fra å være verdt ingenting til å bli verdens mest verdifulle selskap innen solenergi, og med det har gjort eieren til Kinas rikeste. Det interessante og mistenkelige er at omtrent alle selskapets inntekter kommer fra salg til nærstående (til morselskapet). Og for å gjøre det hele enda mer mistenkelig så har omtrent all børsoppgangen for selskapet skjedd de siste 10 minuttene av handelsdagene på børsen. Det lukter svindel og bedrag lang vei, og Hanergy er sikkert ikke det eneste selskapet det lukter av.

Jeg har de siste årene sett for meg at Kina kan ende opp med en utvikling som ligner hva man så i Japan etter at deres bolig- og aksjeboble sprakk i 1991. I tillegg til dette har jeg lekt litt med tanken på at Kina kan stå foran litt det samme man så skje i USA på 1930-tallet, og følelsen har forsterket seg de siste månedene når jeg observerer hva som skjer på børsene i Kina. I USA hadde man gjennom 20-tallet opplevd en voldsom vekst i aktiviteten i næringsliv og børsmarked. Mot slutten av 20-tallet viste økonomien svakhetstegn, men likevel tiltok spekulasjonen på børsene, og marginhandel ble svært populært. Aksjemarkedet levde sitt eget liv. Skopussere og drosjesjåfører kastet seg inn i aksjemarkedet på jakt etter raske penger. Man ble sett på som en idiot om man ikke hadde plassert pengene sine i aksjer. Det var feststemning og alle var overbevist om at ting ville vokse videre til himmelen. Så skjedde ikke, og bakrusen ble det man i dag mange steder i verden husker som den store depresjonen.

I Kina har folk flest hittil hatt begrensede muligheter til å investere sine sparepenger. Banksparing har vært lite attraktivt da innskuddsrentene har vært holdt bevisst lave av myndighetene. Penger har derfor flommet inn i boligmarkedet der prisene inntil det siste året har gått mye opp. Visse typer investeringsprodukter har også tiltrukket seg mye penger. Disse investeringsproduktene, som jeg har omtalt i et innlegg fra mars 2013, har vist seg å inneholde veldig mye rart og jeg vil tro mange kinesere vil tape mye penger på disse fremover. Myndighetene har derimot strammet inn salget av slike produkter, hvilket dermed har begrenset folks investeringsmuligheter. Nå som boligprisene har begynt å falle er heller ikke bolig like interessant folk flest lenger. Sentralbanken har i tillegg begynt å kutte rentene og også banksparing fremstår dermed enda mindre interessant enn før. Det kan se ut til at aksjemarkedet nå da er det eneste gjenværende stedet hvor den jevne kineser plasserer pengene sine i jakt på avkastning.

Det er godt mulig at aksjekursene for selskaper i Kina vil stige mye mer. For Shanghai-indeksen er det enda et stykke opp til rekorden man så før finanskrisen. Kineserne liker gambling, og spekulering i aksjemarkedet kan drive prisene langt høyere enn fornuft og logikk tilsier. Det vil derfor ikke overraske meg om pilene vil peke oppover enda en stund til på de kinesiske børsene. Men, etter den søte kløe kommer ofte den sure svie. Utfallet kan bli noe som ligner hva man så i USA etter 1929, eller Japan etter 1991. Hvis man ser den generelle økonomiske aktiviteten i Kina avta, parallelt med et kraftig prisfall for eiendom og aksjer, så tror jeg det er en miks som vil skape store problemer. Advarselen som bankmannen Paul Warburg kom med i USA i mars 1929, 7 måneder før krakket i aksjemarkedet og inngangen til den store depresjonen, er kanskje verdt å repetere: "If the orgies of unrestrained speculation are permitted to spread, the ultimate collapse is certain not only to affect the speculators themselves, but to bring about a general depression involving the entire country."

3 kommentarer:

  1. En svært godt artikkel med mye gode betraktninger. Vi ser jo mye av det samme globalt idag der børsene virker "frakoblet" realitetene i økonomien. Vi så jo samme scenariene på 80-tallet også. Se på utviklingen til NIKKEI som bare i løpet av det siste året har steget med vel 40% og vel 120% i løpet av en treårs periode.

    SvarSlett
  2. Du traff spikeren på hodet med Hanergy Thin Film Power Group. Ned 47% i dag og stoppet for handel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det må en si. Skrev en oppdatering her: http://theboombust.blogspot.no/2015/05/aksjesmell-for-solselskap-i-kina-og-for.html

      Slett