Boom Bust

Boom Bust

torsdag 2. april 2015

Foredrag og Q&A med Howard Marks fra Oaktree


Jeg kom over en video med et foredrag som Howard Marks fra Oaktree Capital holdt hos Google 27. mars i år. Med tiden har Marks blitt en av mine absolutte favoritter. Hans tanker om det mentale rammeverket en investor etter hans syn bør ha er veldig interessant å høre på. Marks poengterer at det innen investering ikke er noen faste formler man kan bruke som garantert gjør at man kan investere lønnsomt. Derimot handler veldig mye om hvordan man tenker. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg Bokanbefalinger om økonomi, investering og noe mer, hvor jeg bl.a. anbefalte hans bok The Most Important Thing: Uncommon Sense For The Thoughtful Investor, så kjenner jeg meg veldig igjen i mye av det Marks sier og tenker. Foredraget hos Google handler om det Marks skrev om i boken og hva som har gitt han inspirasjon for boken. Noe av bakgrunnen for at Marks skrev den var at en person som fast pleide å lese hans memoer kontaktet han og sa at hvis han skrev en bok så skulle han skrive en anbefaling på dens forside. Denne personen var Warren Buffett. Hvis jeg skal anbefale en video hvor du kan plukke opp mange gode tanker og ideer om investering så er det denne videoen.

En liten bonus med dette foredraget er at hans publikum hos Google er virkelig intelligente mennesker. Med smarte mennesker som tilhørere får Marks smarte spørsmål, og Q&A'en ("questions and answers") på slutten av foredraget er derfor mye mer interessant enn hva man normalt opplever. Jeg synes bl.a. det var litt artig å høre at Marks har noen tanker om indeksinvestering som jeg selv har tenkt mange ganger tidligere. Har du noen gang tenkt på hva som skjer hvis "alle" skal begynne med indeksinvestering istedenfor aktiv investering (altså å ikke slavisk kjøpe det samme som en indeks består av)? For den som tar seg bryet med å gjøre analyser av selskaper og vurdere hva deres underliggende verdier egentlig er så kan det faktum at "alle" begynner med indeksinvestering faktisk være en stor fordel, fordi det skaper grunnlag for større feilprisinger i markedet.

Kos deg med 70 minutter med Howard Marks og "The Most Important Thing - Origins and Inspirations". Det er vel verdt tiden hvis du har interesse for investering.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Hei alle sammen,

    Jeg er Miller Porter et privat lån utlåner med Good Working omdømme,
    Gjelder i dag hvis du trenger en nødsituasjon lån fra en pålitelig selskap,
    med gode betingelser og arbeidskraft relasjoner, så du
    bør kontakte oss så vi tilbyr lån på
    rimelig rente på 3% og arbeidet med oss
    vil være en god opplevelse. Hvis du er interessert, ta kontakt
    oss på e-post: millerporter102@yahoo.com eller
    +2348136145452

    Jeg venter på rask respons
    Mr.Miller

    SvarSlett