Boom Bust

Boom Bust

lørdag 21. mars 2015

To store feil folk gjør når de investerer i aksjer


Jeg har siden jeg var liten unge vært interessert i samfunn, økonomi og finansmarkeder, Med årene har interessen utviklet seg mer og mer, men jeg er fortsatt veldig veldig langt fra å være utlært. Dess mer man lærer dess mer skjønner man at man ikke forstår, og jeg tror aldri man vil bli ferdig utlært. Snarere er jeg av den oppfatning at hvis man kommer til et punkt hvor man tror man er ferdig utlært, så er man ikke utlært, men ferdig. Av de tingene jeg har lært er det to ting jeg ser på som veldig riktige og viktige når det gjelder kjøp av aksjer og andre investeringsobjekter: verdivurdering og investeringshorisont.

I samtaler jeg har med venner og kjente hvor vi snakker om aksjer så slår det meg at svært få har et forhold til verdien på det de kjøper. Alle bruker argumenter av typen "de er et godt selskap", "de har god ledelse", "jeg har troen på at de kommer til å tjene penger fremover", men svært få bruker derimot et argument av typen "deres underliggende verdi er høyere enn hva de er verdsatt til i markedet" eller "de har en inntjening som er bra i forhold til hva aksjen koster". De fleste av oss har en formening om en kilo hvitost er verdt 100 kroner eller 1000 kroner, eller om en Ford Fiesta er verdt 150 000 kroner eller 1 500 000 kroner, men få har en formening om en aksje i et selskap er verdt 100 kroner eller 1 000 kroner.

Hvis jeg skal gi et råd til folk som kjøper aksjer så er det at de i det minste må gjøre seg opp en formening om hvorvidt markedsverdien på aksjene er verdt sin pris. En aksje er i praksis en eierandel i en bedrift. Verdien på aksjen har sitt utspring i hva selskapet i fremtiden vil tjene av penger. For å si det veldig forenklet så vil et selskap som over sin resterende levetid vil tjene 100 kroner per aksje for sine eiere være verdt 100 kroner per aksje. (Merk at jeg her forenkler for å illustrere et poeng. I realiteten vil nåverdien for en aksje for en fornuftig investor være lavere enn 100 kroner.) Hvis den samme aksjen prises til 1 000 kroner på en børs, så er det med andre ord en dårlig investering å kjøpe denne aksjen.

Å gjøre seg opp en vurdering av verdien på et selskap og dets aksjer er slik jeg ser det noe av det viktigste en investor må gjøre. Dessverre begår mange den feilen at de fullstendig ignorerer dette poenget. For å sitere investoren Howard Marks: "For investing to be reliably successful, an accurate estimate  of intrinsic value is the indispensable starting point. Without it, any hope for consistent success as an investor is just that: hope. (...) In order to know what action to take, you have to look at the asset’s price relative to its value. Establishing a healthy relationship between fundamentals— value—and price is at the core of successful investing."

En annen ting jeg mener mange gjør feil er at de er svært kortsiktige. De fleste av oss ønsker raske penger. Det er faktisk ganske naturlig å tenke slik. Akkurat som vi i dagens samfunn er svært fokusert på umiddelbar nytelse og å få kjøpt ting med en gang uten å måtte spare i lengre tid er vi i våre finansmarkeder svært fokusert på umiddelbar profitt. Jeg har selv ikke vært noe unntak fra denne regelen. Kortsiktig spekulasjon er spennende og gir ofte et lite kick, men er etter mitt syn ingen vei til langsiktig suksess. Jeg er selv av den oppfatning at den viktigste lærdommen fra enkelte dyktige investorer er noe som både er svært enkelt og svært vanskelig: å ha en langsiktig investeringshorisont og ikke la seg styre av kortsiktig grådighetsdrevet spekulasjon.

Mange kjøper og selger aksjer oftere enn de skifter undertøy. Dette fører ofte til at de lar følelser styre deres investeringer, og at de kjøper på topp når aksjer er dyre og selger på bunn når de er billige. I tillegg påfører de seg selv store transaksjonskostnader over tid som har en negativ implikasjon på deres avkastning. Grafen under fra Bernstein Advisors illustrerer dette på en bra måte. Her ser du den annualiserte avkastningen for en rekke aktivaklasser og avkastningen som en gjennomsnittlige investor oppnådde i perioden 1993 til 2013. Svært få aktivaklasser har over denne tiden hatt så dårlig avkastning som en gjennomsnittlig investor, og noe av årsaken kan være hva jeg her har nevnt. Skal man lære noe av en person som Warren Buffett så kan det kanskje være hans investeringshorisont. For å sitere han: "when we own portions of outstanding businesses with outstanding managements, our favorite holding period is forever."


Hvis man har mål om å lykkes med investeringer på lang sikt er det altså to ting som slik jeg ser det er meget viktige. Den ene tingen, verdivurdering av investeringen, kan man i stor grad lære seg fra lærebøker og andre kilder. Den andre tingen, en langsiktig investeringshorisont, er noe man ikke enkelt oppnår ved å lese en bok, men noe som heller er eller blir en del av ens egen personlighet. Hvis man klarer å erverve disse to egenskapene tror jeg man har et godt fundament for å lykkes som investor. Svaret har man ikke før man ev. blir gammel. Kanskje er det derfor så få overhodet tar seg bryet med å prøve.

5 kommentarer:

  1. Et problem er at PI ikke står nevnt for eksempel i informasjonen hos Netfonds:

    http://www.netfonds.no/quotes/about.php?paper=STL.OSE

    For amatører blir det derfor vanskelig å kjenne til PI før man kjøper, så for min del blir det mye til at jeg kjøper på dårlige nyheter og når bransjer generelt går dårlig. Jeg har for eksempel kjøpt noen olje-aksjer akkurat nå, men uten å sjekke PI.

    Kjenner du til et nettsted e.l. der man kan se PI på en enkel måte for de aksjene som omsettes på Oslo børs?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes mange steder man kan finne nøkkeltall som f.eks. PI (jeg antar du med PI mener Pris/Inntjening). F.eks. finner man dette på Nordnets hjemmeside og på Yahoo/Google Finance. For øvrig finner man jo selskapenes regnskaper på deres hjemmesider og kan legge de til grunn for beregninger. Det finnes tross alt veldig mange andre viktige nøkkeltall å fokusete på enn kun pris/inntjening. En grundigere gjennomgang av et selskaps regnskaper er derfor hensiktsmessig

      Slett
  2. Du nevner at man kan lære om verdivurdering av lærebøker og andre kilder. Har du noen anbefalinger? Jeg antar det er mange der ute, og dermed også mange dårlige.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg har nettopp skrevet et innlegg hvor jeg kommer med noen bokanbefalinger her: http://theboombust.blogspot.no/2015/03/bokanbefalinger-om-konomi-investering.html

      Disse bøkene gir ikke noe spesielt god teknisk innføring i verdsettelse av selskaper, men hvis du er ny på området så er noen av de et godt utgangspunkt.

      Slett