Boom Bust

Boom Bust

fredag 28. mars 2014

The Flash Crash


6. mai 2010 kollapset aksjekursene på børsen i New York. Man opplevde historiens største poengnedgang sett over en dag på børsen. The Flash Crash var et faktum. Årsaken var uklar, men noen snakket om at det kan ha kommet av at tradere la inn feil ordre på noen verdipapirer og at datamaskiner med forhåndsprogrammerte handelsrutiner deretter kastet seg på handelen, hvilket på svært kort tid førte til enorme kursutslag i mange aksjer. I finansmarkedet handler alt nå om hastighet. Det er snakk om hastigheter langt raskere enn hva du klarer å blunke på. High frequency trading er nøkkelordet, og datamaskinene har tatt over markedene.

Den gode forfatteren Michael Lewis kommer snart ut med en ny bok som heter Flash Boys. Her skriver han bl.a. om hvordan meglerhus og banker de siste årene har skaffet seg datalinjer koblet direkte opp mot børsene som gjør at de kan utføre børshandler raskere med selskapets egne penger (såkalt egenhandel, eller på engelsk "proprietary trading") enn hva deres kunder får mulighet til. Kan du si interessekonflikter? En trader sier at "The shit is going to hit the fan when this book comes out!"

Hvis du vil vite litt mer om hva høyhastighets verdipapirhandel er så kan du se denne dokumentaren som heter Money & Speed: Inside The Black Box. Den er ganske interessant.

2 kommentarer:

  1. Jeg lurer på om slik lynhandel er en god ting.
    I utgangspunktet noteres et selskap på børs for å hente penger. Det kan også være interessant å hente penger i fremtiden, derfor er høy aksjekurs viktig.
    Lyntraderne skaper likviditet som gjør det enklere å handle aksjen, som igjen øker interessen for de som blir med på emisjon i første omgang. Feks sikrer slike lynhandlere at en aksje som handles på to børser alltid har samme kurs.
    Dette er veldig bra for investorer.
    MEN det jeg merker selv, som investor, er at lynhandlerne "front runner" mine handler. Dvs at jeg ikke alltid kan selge til markedskurs, da den jeg skal selge til blir "spist opp" det millisekundet det tar fra jeg legger inn ordre til handelen når børsen.
    Da har vi ikke lenger lik konkurranse. Lynhandlerne øker transaksjonskostnaden, som ikke er bra for investorer eller selskap.
    Hvorfor lar børsen dette skje? Er forelen større enn ulempen. Jeg tror ikke det. Jeg tror det skyldes enten lobby, korrupsjon eller inkompetanse. Dersom handelssystemet ble oppdatert en gang per sekund ville det ikke vært noen fordel for lynhandlerne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det du nevner om "front running" er slik jeg har forstått det noe av det samme som Michael Lewis og Brad Katsuyama spesielt påpeker som negativt med slik lynhandel.

      Slett