Boom Bust

Boom Bust

lørdag 1. mars 2014

Tanker, ideer og propaganda


I innlegget Sentralbankene er tidenes suksesshistorie skrev jeg om bankmannen Paul M. Warburg som stod for en av historiens største prestasjoner da han med sitt kløkt fikk overtalt politikere og godtfolk til å etablere den amerikanske sentralbanken. Siden har jeg tenkt litt mer på dette med hvordan ideer kan forandre en hel verden. Tankens og ideers kraft kan være enormt stor, og spesielt når dette kommuniseres på en hensiktsmessig måte.

For å gjengi noe av det jeg skrev om Warburg i innlegget, og hentet fra Warburg, the Revolutionist:
"Paul M. Warburg is probably the mildest-mannered man that ever personally conducted a revolution. It was bloodless revolution: he did not attemt to rouse the populace to arms. He stepped forth armed simply with an idea. And he conqueres. That's the amazing thing. A shy, sensitive man, he imposed his idea on a nation of a hundred million people."
Warburgs ide var sterkere enn noen hær eller fysisk makt, og han fikk gjennomført sitt mål om å etablere den amerikanske sentralbanken. For å sitere Victor Hugo: "Nothing is stronger than an idea whose time has come." I en kommentar til innlegget skrev ShortMaster noen ord, og jeg gjengir:
Warburg er et forbilde. Som du selv skriver så kan man jo i ettertid spørre seg om hans ide var det beste for menneskeheten eller ei. Fakta er at hans ide har etablert seg over hele vår klode og hos de som styrer pengestrømmen. Men, sett ut fra hva en ide er, så ser vi klart og tydelig at Warburg satte ideen sin foran seg selv. Han trodde på noe som var større enn han selv. Og det er vel slik ideer får rotfeste og blomstrer til å bli noe virkelig stort. Ser en på bøkene av Gustave Le Bon og Edward Bernays(som du forøvrig selv har skrevet om), ser vi jo akkurat hva man kan oppnå på lang sikt. Det er ikke vanskelig når en vet hvilke knapper en skal trykke på. Det eneste man bør ha i bakhode er at det tar tid! 
Nå skal ikke jeg fremstå som en ekspert når jeg anslår tall men, jeg vil påstå at 95% av menneskene idag ikke ser lenger frem i tid enn hva de skal gjøre for at de skal få det bra neste helg, hva de skal ha på seg, hvor de skal gå ut og spise, hvor de skal dra på ferie osv. Sånn sett fortjener vi å bli styrt av en elite mennesker som vet akkurat hva de vil. For så lenge vi andre løper rundt som blinde høns vil det være svært enkelt å gjøre med oss slik de passer disse. Trist og si det men, det er sant.
Det var ganske så rart at ShortMaster nevnte navnene til Gustave Le Bon og Edward Bernays, for kun timer før han skrev dette hadde jeg skaffet meg to bøker skrevet av disse to personene. Jeg synes nemlig det er veldig interessant hvordan noen mennesker klarer å overbevise alle andre om at deres ideer er riktige og viktige.

Vanlige mennesker går stort sett gjennom sin hverdag uten å tenke særlig over tingenes tilstand. Det slår meg ofte når jeg selv snakker med folk at de er ganske grunne og ikke i særlig grad evner eller vil snakke i dybden om ting. Veldig ofte er det slik med folk at når de argumenterer for noe så gjentar de bare ting de har hørt eller sett. Når jeg så stiller spørsmål ved disse påstandene og forsøker å få mer ut av de enn denne overfladiske argumentasjonen så stopper tankerekken deres helt opp, og de har ingenting mer å si. Når man forsøker å diskutere slik med folk så opplever man ofte at de man snakker med ender opp med å bli irriterte eller unnvikende. Folk liker rett og slett ikke å tenke så mye på ting, og de liker enda mindre å tape ansikt i en diskusjon.

Jeg kom over noen videoer som jeg synes var ganske gode og som raskt går gjennom ting jeg har tenkt på i det siste. Det handler om tankenes og ideenes kraft, hvordan ideer spres, bruk av propaganda for å overbevise mennesker og fremme en agenda, hvordan mennesker opptrer ulikt på egen hånd og i grupper, osv. Hvis du selv synes dette er interessante ting så kan du bruke noen minutter av helgen på å se disse videoene.





Jeg avslutter med et sitat fra Ludwig von Mises og hans bok Human Action:
Common man dies not speculate about the great problems. With regard to them he relies upon other people's authority, he behaves as "very decent fellow must behave," he is like a sheep in the herd. It is precisely this intellectual inertia that characterizes a man as a common man. Yet the commom man does choose. He chooses to adopt traditional patterns adopted by other people because he is convinced that this procedure is best fitted to achieve his own welfare. And he is ready to change his ideology and consequently his mode of action whenever he becomes convinced that this would better serve his own interests.

2 kommentarer:

  1. BB, jeg vil bare legge til en liten ting. Jeg vet ikke om du har sett filmen J Edgar med Leonardo DiCaprio? Den handler om unnfangelsen til CIA og hvordan CIA var i starten. De var mer som en bølleklubb enn profesjonelle, for å si det pent. Men, idag behøver ikke jeg forklare noen hva og hvem CIA er. Bare ett av mange eksempel på hva en ide kan bli til hvis en er standhaftig og tenker langt nok. Jeg er sikker på at selv en middelmådig/dårlig ide kan bli til noe stort hvis det blir gitt nok fokus både i form av tid og standhaftighet.

    Som du selv skriver angående diskusjoner med mennesker. De aller fleste vil helst ikke tenke abstrakt og dypt. De vil ikke tenke mer enn nødvendig. For meg er dette helt absurd. Og dette er jo årsaken til at mennesker er lette å styre. Som Le Bon og Barneys skriver. Her har vi altså mennesker som har viet hele sitt liv på å virkeliggjøre disse ideene. Og det er slike mennesker som forandrer verden, på godt og vondt. Det kommer ikke til å bli en som sitter og tilbringer helgene sine på fylla og ser på reality shows på TVn, det er sikkert og visst! Kunnskap er makt. Så gjelder det å akkumulere riktig kunnskap. Deretter anvende den.

    Dette er igrunn ikke noe hokus pokus. Problemet er at vi lever i ett samfunn styrt av egoisme. Meg og mitt. Og her er det ikke mange som tenker å sette seg selv i andre rekker for å utrette noe stort, som kanskje vil komme menneskeheten til gode. Bare å ta turen ned i gata og spørre om noen er villig til å ofre alt de har mot å tilbringe 40-50 år på å spre ideen sin som kan forandre verden på lang sikt? Bare for å sette det på spissen.

    Forøvrig, takk for gjengivelsen av kommentaren!

    Også må jeg bare avslutte med et sitat fra den avdøde satyrikeren/komikeren George Carlin:
    “Don’t just teach your children to read. Teach them to question what they read. Teach them to question everything.”

    SvarSlett
    Svar
    1. Kloke ord ShortMaster. Jeg har ikke sett filmen du refererer til, men det nok noen ganger slik at ting vokser seg mye større enn mange kanskje opprinnelig hadde til hensikt eller trodde ville skje. Det finnes jo utrolig mye idioti rundt oss, så det er utvilsomt slik at selv dårlige ideer kan bli til noe stort.

      Godt sitat du kom med der. Viktige og riktige ord.

      Slett