Boom Bust

Boom Bust

onsdag 26. mars 2014

Småsparere taper penger på investeringsprodukter


Dette er noe som gjentar seg gang på gang. Vanlige folk går på snørra i møtet med råflotte selgere i bank- og finansinstitusjoner. På dn.no kan vi i dag lese om et ektepar som påstår å ha tapt 900 000 kroner av en investering på 1 500 000 kroner. Investeringen ble gjort i et eiendomsfond rett i forkant av finanskrisen. Dette er et viktig tema for meg, og jeg må derfor gjenta noen advarende ord jeg har kommet med tidligere.

I innlegget Ikke la deg lure av bank- og finansfolk skrev jeg for ikke så lenge siden bl.a.:
Folk i bank- og finansvesenet er i det store og hele ikke noen som gir deg gode rådDe er derimot folk som meler sin egen kake og prioriterer sin egen avkastning på bekostning av deg. Et mer korrekt navn på disse såkalte "rådgiverne" er selgere. De har som mål å selge mest mulig på kortest mulig tid for å tjene mest mulig penger på kortest mulig tid.
Ikke plasser pengene dine i noe du ikke forstår deg på. Undersøk selv grundig hva du blir forelagt av investeringsforslag før du ev. investerer noe av pengene dine i det. Ikke ta andre folks ord for god fisk. Aldri stol fullt og helt på en økonom eller selger i dress som skal selge deg en finansprodukt eller noe som helst annet. Stol kun på deg selv.
Min grunnholdning er at hvis man taper penger på en investering man gjør så er det ens egen feil. Det hjelper ikke å klage på andre så fremt ikke man åpenbart har blitt svindlet og lurt. Det er derimot mitt inntrykk at dette ofte ikke er tilfellet, eller at bildet iallefall er mer nyansert enn som så. Ja, selgerne ("rådgiverne" som de liker å kalle seg) er grådige og tenker på sin egen avkastning, men veldig ofte er det kundene som også har vært grådige og latt seg friste av potensialet for raske og/eller store og/eller risikofrie penger. Så klager de i ettertid når de ser at de taper penger og beskylder selgerne for å være grådige og sleipe. Det kan meget vel være at de har rett, men ofte må man nok kunne anta at disse som kjøpte produktene også var grådige selv. Grådigheten førte til ignoranse. Og gjett hva? Ignoranse koster penger.

Mange av disse produktene som folk har tapt masse penger på de siste årene har fremvist produktdokumentasjon som gav investorene tilgang på mer enn nok informasjon til å burde kunne forstå at produktet var fullstendig latterlig og tilnærmet garantert å gi negativ avkastning for investorene. De eneste som var sikre å tjene penger på produktene var de som hadde laget de og som solgte de til sine kunder. Lærdommen bør være at man aldri skal investere penger i noe man ikke forstår seg på, og som man ikke vet kostnaden av. Vit i det minste alltid hva avgiftstrukturen i produktet er. Leser man de små bokstavene om nettopp dette vil en som regel høre en varselklokke ringe, og den skal man ikke ignorere!

5 kommentarer:

  1. Jeg ble ufrivillig lurt inn i DNB NOR Eiendomsinvest I ASA i august 2008. Min dødssyke far hadde akkurat fått plass på sykehjemmet, og i og med at jeg var hjelpeverge for min far, så påla Overformynderiet meg å møte opp hos DNB på Hamar for å få svar på noen spørsmål vedrørende min fars bankforbindelse hos DNB. Selgeren hos DNB utnyttet dette besøket og vred temaet over til at jeg måtte flytte mine penger fra min høgrentekonto og over til DNB NOR Eiendomsinvest I ASA. Han klarte ved hjelp av sine løgner og påprakkingsteknikk å få meg til å skrive under på hans papirer. Han la ikke frem hverken faktaark eller prospekt slik som DNB's advokater senere løgnaktig påstod i sine tilsvar til Finansklagenemnda etter at jeg hadde innlevert klage dit. Selgeren holdt også tilbake opplysninger om at det var finanskrise og at det da var et faktum at DNB NOR Eiendomsinvest I ASA allerede var et tapsprosjekt. Han holdt tilbake disse opplysningene for å oppnå egen vinning !

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette høres på ingen måte bra ut. Løgn, svindel og bedrag skal etter mitt syn straffes. Men, leste du noe som helst dokumentasjon om produktet du kjøpte, eller tok du kun selgerens ord for god fisk?

      Slett
  2. Jeg fikk ikke se noen dokumentasjon eller noe som helst som forklarte risikoen ved dette eiendomsfondet. Jeg har i ettertid funnet ut at eiendomsfondet var avslørt som et tapsprosjekt lenge før jeg ble bedt om å signere. Jeg mener at det er bondefangeri å lure meg til å signere på denne type kontrakter all den tid jeg er uten kunnskap vedrørende fond og aksjer. Og at det skjer i forbindelse med oppgaven som jeg var pålagt av Overformynderiet på grunn av at min far lå for døden, nemlig å få svar på diverse spørsmål vedrørende min fars bankforbindelse, kan vel kalles uetisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det synes jeg er leit å høre. Jeg har ingen sympati for folk som bevisst lurer folk til å kjøpe sine varer/tjenester/produkter. Hva var det som fikk deg til å gjennomføre investeringen?

      Slett
  3. Jeg hadde dessverre tillitt til banken den gang, og hadde derfor ingen mistanke om at selgeren hos DNB ville utnytte mitt besøk i banken til å prakke på meg et lureprodukt. Jeg signerte derfor på papirene til "investeringsrådgiveren". Med et såpass tragisk oppdrag som jeg utførte for Overformynderiet, i og med at min far lå for døden, så var det direkte uetisk av kjeltringbanken DNB å utnytte at jeg besøkte banken.

    SvarSlett