Boom Bust

Boom Bust

lørdag 16. november 2013

Gartman vs. Schiff

Her er en ny video hvor Peter Schiff intervjuer den for mange kjente investoren og nyhetsbrevskribenten Dennis Gartman. Jeg er litt overrasket over at Gartman stiller opp i dette intervjuet, for Schiff har tidligere vært ganske kritisk til hans utspill.

Gartman er som jeg har skrevet om tidligere en person jeg ikke synes er noe spesielt smart, selv om han ofte figurerer i amerikansk finansmedia. I dette intervjuet synes jeg han viser at han er lite fornuftig tenkende og økonomisk intelligent. Det ligger få gode økonomiske tanker bak hans synspunkt. Jeg synes Schiff på alle måter viser seg intellektuelt overlegen Gartman her, og jeg synes Schiff er alt for snill og forsiktig i sin diskusjon med Gartman. Det er også tydelig at Gartman ikke tenker spesielt mye lenger frem enn sin egen nesetipp og de neste uker og måneder, og at han i all hovedsak kun ser på trender og trekker kortsiktige slutninger basert på dette. På mange måter er han dermed som den jevne sjevøkonom du leser om i media, som hver eneste dag er manisk opptatt av ethvert nye nøkkeltall som kommer ut, og som de baserer alle sine analyser på.

 


Schiff har forresten kommet ut med en oppdatert versjon av sin veldig lettleste og enkle bok How An Economy Grows And Why It Crashes. Den kan kanskje være fint julegavemateriale til venner som ikke kan noe om økonomi. Boken finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar