Boom Bust

Boom Bust

mandag 15. juli 2013

Vanlige økonomer vs. østerrikske økonomer


Det er ingen hemmelighet at jeg har lite til overs for tradisjonelle økonomer. Jeg har etterhvert gitt enkelte av de navnet SJEVøkonomer, som spiller på ordet skjev, og tittelen mange såkalte økonomieksperter har i banker og meglerhus der de kalles for sjeføkonomer. Skjev + sjeføkonom  sjevøkonom. I min enkle verden er de fleste av økonomene du hører fra og leser om i media noen tullinger som har en overdreven stor tro på at avanserte matematiske modeller kan gi svar på økonomiske og samfunnsmessige spørsmål, og som tror de vet så mye bedre enn folk flest. De tror selv de forstår markeder og mennesker, men støtter slik jeg ser det i all hovedsaklig en sterk statlig kontroll av økonomien, folk og samfunn. Jeg er som du sikkert har merket alt annet enn enig i deres synspunkter hva gjelder statens og det offentliges rolle i økonomi, samfunn og ditt og mitt liv. I mine øyne kan en vanlig person, gitt at han/hun tar seg tid til å tenke gjennom ting på en logisk og gjennomtenkt måte, mye mer om økonomi enn mange av disse forståsegpåerne som herjer i media.

Jeg er ingen ekspert selv. På ingen som helst måte. Jeg har med årene lært meg litt om den økonomiske tankegangen som kalles for den østerrikske skole (engelsk: austrian school of economics). Det er masse jeg ikke kan om dette, og andre ting. Likevel føler jeg at det jeg har ervervet meg av kunnskap om den østerrikske skole har beriket livet mitt veldig, og gjort at jeg ser ting så utrolig mye klarere enn jeg gjorde tidligere. Det er som om jeg tidligere var svaksynt, fikk en øyeoperasjon, og nå ser ting klart og tydelig. Der jeg før satt å leste nyheter og tenkte at jeg var ganske uenig, men ikke helt klarte å sette fingeren på hvorfor, så føles alt nå mye mer forståelig og logisk.

Jeg vet ikke hvordan du som leser dette tenker selv. Kanskje er du tilhenger av den østerrikske skole? Kanskje noe annet? Legg gjerne igjen en kommentar om hva du tenker, og hvis du ev. har sansen for den østerrikske skole, hvordan du begynte å lære om den.

Hvis dette er forholdsvis nytt for deg så kan denne videoen med Mark Thornton fra Ludwig von Mises Institute i USA være opplysende. Her snakker han om forskjellene mellom "vanlige" økonomer og østerrikske økonomer:


Det er veldig viktig at du selv gjør deg opp dine egne tanker. La ikke andre diktere ditt syn på økonomi. Jeg skal ikke påstå at økonomer fra den østerrikske skole har rett i alt. Ingen er feilfri. Likevel synes jeg disse menneskene sier veldig mye fornuftig og logisk. Når det også er slik at ingen i norsk media, finansmarked eller på Stortinget forfekter synspunktene fra denne økonomiske tankegangen, så synes jeg det er på sin plass at andre fremhever den litt ekstra. Jeg synes personlig at den fortjener en større plass i samfunns- og økonomidebatten enn den har i dag. En måte dette kan skje på er at flere av oss lærer mer om den. Et godt startsted for en reise inn i den østerrikske skole er på hjemmesiden til Ludwig von Mises Instritute og herunder all den gratis litteraturen som er tilgjengelig der. God fornøyelse, men la meg også advare: du vil kunne oppleve å få en hverdag hvor du til stadighet irriterer deg over tullete holdninger og utspill fra venner, bekjente, politikere, økonomer og andre forståsegpåere. Hvem vet, noen ganger er det kanskje best å være lykkelig uvitende.

1 kommentar:

  1. Jeg er også en tilhenger av den østerrikske skole og som du har lærdommen min om den østerrikske modellen ført til at jeg identifiserer enklere problemene i økonomien vår. dessverre ser jeg også at løsningene på problemene ofte er å pumpe penger inn i unyttige bedrifter,med de begrensningene det skaper for vår kjøpekraft, altså det som får markedet til å virke, framfor å la de gå under så nyttige bedrifter kan vokse og utvikle seg. Og med det jeg har lært kan jeg med sikkerhet si at sosialismen som vi kjenner den nå er ikke levedyktig. Offentlig sektor er for stor, for lite effektiv og er en parasitt på økonomien vår og stadig flere faller fra, men er tvunget til å være med og straffes gjennom stadig økte avgifter og færre fradrag.

    SvarSlett