Boom Bust

Boom Bust

mandag 15. juli 2013

Staten HATER gull

I forrige uke skrev jeg om at staten hater kontanter. La oss nå se på noe annet staten hater, nemlig gull. Rettere sagt er det slik at staten hater alt som truer dens kontroll over folk og fe, og landets økonomi. For noen stater er det kontanter, for andre gull. Først kvitter staten seg med gull som penger, og erstatter det med kontanter uten underliggende verdi, og så etter en stund kvitter den seg med kontantene, og innfører "et kontantløst samfunn". Et slikt tilfelle hvor det nå for tiden er gull som utsettes for statens vrede er Vietnam.

I en artikkel på Bloomberg.com kan vi lese om at folk i Vietnam har et veldig nært og kjært forhold til gull. Slik har det vært opp gjennom historien. Dette er også mitt inntrykk gjennom besøk i Asia, og gjennom prat med mennesker som bor der og har relasjoner der. Hittil har folk i Vietnam visstnok brukt gull for kjøp og salg av eiendeler. De har også spart i gull og plassert dette i bankene hvor de har mottatt renter på gullet sitt. Gull har tilsynelatende på mange måter dermed fungert som penger i samfunnet. Dette liker ikke staten, fordi den vil at folk heller skal bruke den nasjonale valutaen, Dong, slik at den kan ha sterkere kontroll på folk, økonomi og samfunn.

Staten i Vietnam har innført forbud mot at banker kan gi kundene sine renter på deres gullbeholdning i bankene. Staten har også nylig innført forbud for alle andre enn seg selv til å importere gull fra utlandet, og selge dette innenlands. Det som har skjedd med disse reguleringene er at prisen på gull i Vietnam nå er over USD 200 over prisen ellers i verden. Forbudet og reguleringen har medført smugling og svartebørs. Slik er det alltid. Det slår ikke feil. Det samme ser vi f.eks. i Argentina hvor det i praksis er et forbud mot amerikanske dollar. Jeg har bekjente der som forteller meg om et aktivt svartebørsmarked for valuta.

Samtidig med dette har staten i Vietnam redusert verdien på sin egen valuta. De har devaluert Dong'en. De sier de gjør dette for å stimulere til økonomisk vekst og bedre forholdene for økonomien i Vietnam. Dette er så klart tull og tøv, men slikt sier stater hver gang de svekker sine egne valutaer. Folk tror også på det. Folk lar seg lure av egosentriske og maktkåte politikere og økonomer, og en eksportindustri som erklærer seg selv som landets viktigste næringsgruppe som for enhver pris må subsidieres gjennom en svakere valuta, som går på bekostning av folks kjøpekraft. Alt dette er en del av den pågående valutakrigen hvor hvert enkelt land forsøker å svekke sin egen valuta mer enn sine handelspartnere. Norge er intet unntak.

Så staten hater altså ikke bare kontanter, den hater også gull og ting som fungerer som penger. Alt som kan true statens makt og kontroll på penger, og dermed samfunnet og økonomien forbys og stoppes. Derfor liker heller ikke staten nye former for byttemidler, som f.eks. Bitcoin. Det er viktig å være klar over statens egentlige motiver når man hører propagandaen deres. Man kan som hovedregel ta ting som sies fra den kanten med en meget stor klype salt.

4 kommentarer:

  1. Bitcoin og andre e-coins blir lett for statene og forby, de skylder på hvitvasking av penger (les valuta). Dette tror jeg de fleste innbyggerne kommer til å kjøpe rått.

    Som du vet så er det kun stater og banker (les noen privatfolk som du og meg)som har lov å lage penger, dersom vi gjør det er det rett i fengsel...

    Jeg er faktisk litt forundret over at Bitcoin ikke er ulovlig allerede...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig, jeg er også litt overrasket over det. Jeg håper ikke det skjer, men tror nok statene om ikke forby det, så i det minste regulerer det ihjel til slutt. Som du sier, vanlige folk vil nok sluke argumentene fra staten rått.

      Ja, pengeproduksjon forblir nok kun forbeholdt noen få utvalgte "overmennesker" i sentralbanker/stater og private banker.

      Slett
  2. Jeg kan garantere at bitcoin blir outlawed snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva legger du til grunn for det? Jeg er slettes ikke så sikker. Snarere kan jeg heller se for meg at staten innfører omfattende reguleringer over tid, som snevrer inn anvendelsesgraden for Bitcoin, og heller på den måten gjør den mindre attraktiv og egnet å bruke.

      Slett