Boom Bust

Boom Bust

mandag 29. juli 2013

Hotellmagnat om USAs såkalte recovery og inflasjon


Hotelloperatøren Wynn Resorts rapporterte sine kvartalstall i dag. Deres sjef, Steve Wynn, hadde noen klare og tydelige ord om hva han mente om USAs såkalte bedrede økonomi ("recovery"). I tillegg hadde han noen enda mer interessante ord om prisinflasjonen (prisstigninger)!

Det var på spørsmål fra en analytiker under en telefonkonferanse etter offentliggjøringen av selskapets kvartalstall, om hvorvidt han så en "recovery" i Las Vegas, at de interessante ordene falt. Fra Business Insider:
"Las Vegas is managing to hold its head up. And if we have a real recovery in the U.S.— And I don't think we are having a real recovery. I think we're having a limp-wristed sort of crawl out of a hole. But a recovery is a more robust word, and I don't see it in the country as clearly as the politicians do who are trying to sell it to the people. I think most if it is baloney."
Det virker som om Wynn og jeg er av ganske identisk oppfatning, for her er hva jeg skrev i gårsdagens innlegg Recovery? Realitetene i USA er ikke gode:
Realitetene i både USA og andre vestlige land er nok verre enn politikere og økonomer gir inntrykk av. Dette er nok en kombinasjon av uvitenhet og et ønske om å ikke si sine velgere de harde fakta. Hard fakta vinner ikke stemmer. Røde roser og store lovnader om gull og grønne skoger er politikernes vei til makten.
Så kom det noen svært interessante ord fra Wynn om prisinflasjonen i USA. Som kjent sa de offisielle tallene at konsumprisene i USA steg med 1,8% på årsbasis (ikke sesongjustert) i juni i år. La meg før jeg siterer Wynn kort fortelle noe fra ferien min. Jeg var i utlandet, og snakket med en ingeniør relativt høyt oppe (type mellomleder) i et av verdens største oljeserviceselskaper. Tilfeldigvis kom vi inn på kostnadsnivåer i bransjen, og prisutviklinger i USA. Helt på eget initiativ og som verdens største selvfølgelighet sa han "vel, du vet, inflasjonen i USA er jo på ca. 10%." Jeg ble litt paff, for dette er jo himmelhøyt over de offisielle tallene. "Hva? Offisielle tall tilsier jo et nivå på ca. 2%," responderte jeg. Han smilte lurt, og svarte "vel, ja, men det er jo de offisielle tallene vet du..." Jeg tror jo selv prisinflasjonen i USA er godt over de offisielle tallene, men jeg var særdeles overrasket over å høre dette fra en person med godt over gjennomsnittet intellekt og meget god samfunnskunnskap. Dette var ingen tøysegutt. Dette var en person som visste utmerket godt hva han snakket om. Så, tilbake til Wynn. Hva er hans syn på prisinflasjonen i USA?
"I think real inflation is way north of 10[%], everybody's dollar is going down, buying power and living standards is going backward for the working people of America, and that's taking a toll on what you would call a recovery. So I don't see it myself."
Wynn sier altså også at han tror prisinflasjonen i USA er på (over!) 10%. Husker du jeg skrev Tullet Prebon om USAs økonomi: I en depresjon siden 2000? Tullet Prebon hadde beregnet USAs BNP utvikling men med høyere prisinflasjon enn de offisielle tallene, og konkluderte med at USA egentlig har vært i en depresjon siden 2000. De konkluderte som følger:
Understated inflation, then, has depressed wage growth, impoverished those in receipt of benefits, masked the decline in the purchasing power of the dollar, and probably contributed to a reckless monetary policy which has mired the United States in excessive debt. But it may also have resulted in economic growth being reported over a long period in which the American economy has really been shrinking, not growing.
Once adjustment is made for the distortion of inflation, growth in American real GDP since over the last decade presents a gravely disturbing picture (fig. 4.5). In effect, the United States has been in almost permanent recession since 2000, with real GDP falling year after year, and declining sharply over a ten-year period. 

Tror du fortsatt USAs økonomi er på bedringens vei? Da bør du kanskje gjøre noe som sjefVøkonom i DNB Markets, Øystein Dørum, og hans team burde gjort for halvannet år siden; gni deg i øynene og se skogen for trærne. Ikke la deg lure av inflasjon. Som jeg skrev den gang da han og hans økonomteam påstod at USA ville styrke seg (i tillegg til å påstå at eurosonen ville ha en "mild og kortvarig resesjon" og at Kina ville unngå en hard landing):
Også her skal Dørum få seg en klekkelig overraskelse. Også her har han og andre forståsegpåere, med få unntak, latt seg lure av enorme kvantitative lettelser og stimulanser.
Øystein Dørum ser ikke skogen for trærne. Han lar seg forlede av billig kreditt, prisstigninger og annet viss vass. Hans argumentasjon hviler på helt feil grunnlag, og han skal nok i ettertid måtte erkjenne at han tok feil på dette. 
Si meg, er det bare slike perifere økonomiblogger som denne, dens lesere og andre meningsfrender, som ikke tror på alt som kommer av tall og uttalelser fra myndigheter, økonomer og det tabloide media? Noen ganger lurer jeg nesten selv på om jeg har en skrue løs, for alle andre er så positive, mens jeg er mye mer kritisk og negativ. Ikke fordi jeg generelt er negativ til ting, men fordi jeg føler realitetene ikke tilsier at en positiv holdning er berettiget. Men, jeg kan jo så klart ta feil. Tiden vil vise...

5 kommentarer:

  1. Lloyd Blankfein i Goldman Sachs var jo ute og advarte investorer om at det verste vil skje. Lurer på hvilke tiltak de kommer til å gjøre for å sikre verdier?

    Det er også rart hvor fort folk glemmer, de lo av Peter Schiff før 2008 og nå ler de av han igjen... Senest i Norske medier for ett par dager siden. Håper han har gjort høyere veddemål enn en "penny" denne gangen, for han har nok rett igjen er jeg redd.

    Hvem vet hva som kommer til å trigge krisen? Kanskje interbank systemet igjen som kan skje i løpet av en dag som forrige gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man glemmer fort. Det er nok en iboende egenskap i mange mennesker tror jeg. Det er ikke godt å si hva som trigger den neste krisen. Hva er den ukjente faktoren? Hva er, med Donald Rumsfelds ord, "the unknown unknowns"? Hvem vet. Enkelte folk i finansbransjen mener interbanksystemet er mye bedre forberedt denne gangen, men man skal absolutt ikke ta slike menneskers ord for god fisk.

      Slett
  2. Mye ligger tydeligvis i metoden som brukes for beregning av inflasjon (som neppe er forandret helt tilfeldig):

    http://www.shadowstats.com/alternate_data/inflation-charts

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er kjent med at Shadowstats lager alternative indekser. Enkelte holder de opp som sannhetsvitne for sine påstander om høy prisinflasjon, andre kaller de tullinger. Jeg har ingen sterk formening om de, og har ennå ikke satt meg inn i hvordan de gjør sine beregninger.

      Slett
    2. Jeg har heller ingen sterke meninger om Shadowstats og deres metoder.
      Men slik jeg forstår dette så benytter de her myndighetenes egne
      TIDLIGERE metoder for derved å kunne sammenligne de ulike metodene:

      "The CPI chart on the home page reflects our estimate of inflation for
      today as if it were calculated the same way it was in 1990. The CPI on
      the Alternate Data Series tab here reflects the CPI as if it were
      calculated using the methodologies in place in 1980. In general terms,
      methodological shifts in government reporting have depressed reported
      inflation, moving the concept of the CPI away from being a measure of
      the cost of living needed to maintain a constant standard of living."

      Slett