Boom Bust

Boom Bust

fredag 19. juli 2013

Detroit går konkurs og ber staten om hjelp

Vi kan i disse dager lese at byen Detroit i USA har gått konkurs. I den sammenheng ser vi også guvernøren i Michigan nå be om hjelp fra staten. Det samme kravet kommer fra kongressmenn. Hvorfor skriver jeg om dette? Jo, fordi jeg tidligere har sagt at ting som dette kommer til å skje.

I innlegget Peter Schiff: We got a Lance Armstrong economy skrev jeg om at budsjettunderskuddene i USA kommer til å bli større enn forventet pga. at staten trolig må bli nødt til å gjennomføre redningsoperasjoner og såkalte bailouts slik vi ser den kan være i ferd med å gjøre nå:
USAs budsjettunderskudd kommer til å vokse seg større og større framover. De kommer til å baile ut den ene gruppen etter den andre. Studentlån, flyfabrikker, pensjonskasser, delstater, velferdsprogrammer, whatever. U name it - they bail it out!
Jeg tror det er langt fra det siste vi ser av denne typen konkurser. Det ser for meg også ut til å være en trend å at stater ikke lenger bare ser på banker som "too big to fail", men også andre store selskaper som er viktige i samfunnet, f.eks. råvareselskaper (type Glencore) og annet. Jeg tror at listen med selskaper, institusjoner, pensjonskasser og annet som kan komme til å "reddes av staten" kan bli mye lengre enn mange tror. Derfor tror keg også prognoser man ser om landets budsjettunderskudd undervurderer det som kan bli realitetene.

Det som er "bra" for USA i disse tider er nok at mange andre land også sliter veldig mye. At USA skal få problemer med sin statsgjeld og å finansiere sitt underskudd har jeg derfor liten tro på i overskuelig framtid. (Så klart har de jo nå også sin sentralbank som ikke akkurat er forsiktig med å kjøpe masse statsgjeld og således finansiere statens pengesløsing.) Til syvende og sist vil nok likevel realitetene innhente også USA. Naturens lover kommer man ikke unna, på tross av hva SJEVøkonomer og politikere påstår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar