Boom Bust

Boom Bust

mandag 18. mars 2013

Når skal folk forstå at banker lager penger ut av løse luften?


Jeg prøver ofte å kommentere på nyhetssaker som relaterer seg til bankene og sentralbankene. Veldig ofte opplever jeg at folk nekter å tro på det jeg skriver. Mange blir også veldig irriterte når jeg skriver at banker lager penger ut av løse luften. Derfor ender jeg ofte opp med å bruke mye tid på å argumentere mot disse som ikke er enige i det jeg sier. Likevel synes jeg det er verdt å bruke tid på dette, for det er veldig viktig at flere forstår hvordan det moderne bankvesenet fungerer.

Til de som ennå ikke har tatt inn over seg at banker lager penger ut av løse luften så kan jeg fortelle at selv Norges Bank er enige med meg i dette. De sier at "når en bank gir et lån, krediterer den lånekundens konto med lånebeløpet. Dermed skapes penger som vil inngå i pengemengdeindikatoren M2." Videre sier Norges Bank at "som beskrevet...produserer banken kontopenger først når den har gitt en kunde tilslag på et lån. Om lånekunden ikke bruker pengene, men lar dem stå på innskuddskonto, trenger ikke banken å gjøre noe mer for å finansiere utlånet. Men om kunden bruker pengene eller vil ta ut kontanter, må banken skaffe likviditet for å kunne gjøre opp transaksjonen. Dette kan den gjøre for eksempel ved å tiltrekke seg andre innskudd, låne av andre banker eller låne i Norges Bank." Hvis man ikke er fornøyd med Norges Banks utsagn, kan man heller lese hva sentralbanken i Chicago skriver, slik jeg har omtalt i et tidligere innlegg. Man kan også se hen til hva det internasjonale pengefondet sier om dette, slik jeg har omtalt i flere innlegg tidligere (f.eks. her og her).

Merk deg at banken altså produserer kontopenger når den krediterer lånekundens konto med lånebeløpet. (Norges Bank bruker begrepet «kontopenger», og i realiteten er dette penger av den typen du og jeg bruker de hver eneste dag.) Kun når en lånekunde bruker pengene må banken skaffe seg finansiering for dette, men dette må ikke nødvendigvis tilsvare hele lånebeløpet (jeg forklarer dette nærmere i avsnittet under). I tillegg kan finansieringen like gjerne være i form av nyproduserte penger fra sentralbanken enn som innskudd fra kunder. Altså kan banken lage "luftpenger" og finansiere disse med nyproduserte "luftpenger" fra sentralbanken.

Den eneste mengden med finansiering banken trenger når lånekunden bruker pengene den har lånt, er et beløp som dekker netto inn-og utbetalinger i løpet av dagen fra/til andre banker som er kontohaver i Norges Bank. Bankenes reserver i sentralbanken må til enhver tid være tilstrekkelige til å dekke disse inn- og utbetalingene mellom bankene, og manko på reserver må dekkes med kortsiktige lån fra andre banker eller sentralbanken.

Jeg liker ikke måten banksystemet fungerer på, for jeg mener det bidrar til nettopp de tingene mange av de jeg diskuterer med heller mener jeg bør fokusere på: sult, krig, vold, fattigdom, forurensning, osv. Bankenes og sentralbankenes drift vanner utvanlige folks kjøpekraft, som en usynlig skatt. De som klarer å utnyttesystemet er de mest bemidlede i samfunnet, på bekostning av de svakeste. Dette reflekteres i at forskjellene mellom rike og fattige bare vokser i store deler av verden (ikke at jeg er mot forskjeller, forskjeller er bra og en naturlig konsekvens av ulik innsats og kompetanse hos folk, men jeg er mot forskjeller skapt gjennom dagens banksystem).

Man kan gjerne forsøke å motbevise mine påstander om at banker lager penger ut av løse luften, men man vil ikke lykkes. Dette er ren skjær fakta, og selv mange innsidere og bransjefolk sier det samme som jeg påpeker. 

Sentralbanksjefen i England, Mervyn King, har sagt: "When banks extend loans to their customers, they create moneyby crediting their customers’ accounts." Martin Wolf, chief economcs commentator i Financial Times, har sagt: "The essence of the contemporarymonetary system is creation of money, out of nothing, by private banks’ oftenfoolish lending." Adair Turner, sjefen for finanstilsynet i England, har sagt: "The financial crisis of 2007/08 occurred because we failed toconstrain the private financial system’s creation of private credit andmoney." Paul Tucker, nestsjefen i sentralbanken i England, har sagt: "Banks extend credit by simply increasing the borrowing customer’s currentaccount … That is, banks extend credit [i.e. make loans] by creating money. [Banks] can lend simply by expanding the two sides of their balance sheet simultaneously,creating (broad) money." Federal Reserve Bank of Chicago har sagt at "The actual process of money creation takes place primarily inbanks."

Hvor mye kilder og sitater trenger man for å åpne sine egne øyne og akseptere at dette er slik det fungerer?

Min løsning er veldig enkel: Tillat fri konkurranse for produksjon av penger og fjern lov om Norges Bank og pengevesenet mv. (sentralbankloven) §§ 13 og 14, som gir Norges Bank enerett til å produsere norske pengesedler og mynter, og som gjør disse pengene til tvunget betalingsmiddel i Norge. Akkurat som jeg er forkjemper for fri konkurranse i dagligvaremarkedet, for bilmekanikere, bønder, osv., så er jeg det for penger. 

Mennesker har helst siden for over 2600 år siden i Lydia valgt å bruke gull og sølv som penger. Jeg tror man ville fortsatt å bruke gull og sølv som penger om fri konkurranse ble tillatt, men det fantastiske med fri konkurranse er at verken jeg eller andre kan bestemme og diktere hva folk skal foretrekke å bruke. Akkurat som i andre markeder vil det også for penger være slik at de beste produktene vinner fram og overlever på sikt. Det er det flotte med frie markeder!

14 kommentarer:

  1. Fin artikkel
    Siden loven gjelder NB, vil det si at du i prinsippet kan nekte å godta kontopenger (betalinger over kort/bank).

    SvarSlett
  2. Du glemte å ta med en ting, rentene... Når den lånte summen tilføres pengemengden i samfunnet, begynner det med en gang å løpe renter. Dermed vil gjeldsmengden med en gang øke utover Pemgemengden. Det vil dermed aldri eksistere nok penger til å betale tilbake all gjeld uansett. Pennger med renter er svindel!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mener du at man generelt sett ikke skal kunne kreve renter på et utlån?

      Slett
    2. Det bør ikke være renter på noe, fordi renter ødelegger alt. Men det bør være lovlig å tjene penger.

      Slett
    3. Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener det ikke bør være renter på noe. Kan jeg da heller ikke kreve renter på andre varer og tjenester? Si f.eks. at jeg låner deg 5 kg ved og krever rente (avkastning) på 1 kg, slik at du må betale meg tilbake 6 kg?

      Slett
  3. Dette horrible faktum har jeg akkurat blitt klar over etter å ha sett Ross Ashcroft's dokumentar "Four Horsemen". Fint å få det forklart på norsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint du synes det var nyttig lesning. Det er et ganske sykt system vi har ja.

      Slett
  4. Hvis jeg hadde gjort dette så hadde jeg blitt tiltalt for falskmynteri, hvis en regnskapsfører hadde gjort dette hadde det vært dobbelt bokholderi. Men når en bank gjør det så er det helt og holdent lovlig!? Vi kommer til å slite med alskens problemer som en følge av dette som vi ikke kan gjøre noe med. Hoff og hoff!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med deg. Det triste er at så få mennesker skjønner hvordan pengesystemet er skrudd sammen, og derfor ikke skjønner at dette er galskap.

      Slett
  5. Hammurabi av Babylon 1750bc forutså allerede da at renter vil knekke økonomien og innførte derfor "jubelår" dvs rente og lånsletting. ( det er dette som er den rette def på jubelår, ikke kirkens.) Kansje derfor Muslimene forbyr renter. Dette står ikke noe om i Wiki el. men jeg har hørt Eirik S Reinert bekrefte dette i filmen " når boblene sprekker" Rart vi lever med et system som er dømt i utgangspunktet? Men bankene ( eierne-kapitalistene) tjener jo på det so what?-) mvh. Arild

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nettopp derfor Allah, ikke muslimene forbyr renter, men ikke handel.

      Slett
    2. Til Anonym: Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal ville ha slike jubelår. Hvis alle vet at gjelden vil slettes, hvem vil da ha incentiv til å låne ut penger?

      Jeg er helt for å ha penger, men mener det må være fri konkurranse for penger, slik at de som vil kan bruke ærlige penger, og de som vil kan bruke luftpengene til bankene. Jeg ville iallefall valgt de ærlige pengene (f.eks. gull, sølv eller noe annet som egner seg som penger.)

      Slett
  6. Informativt om hvordan penger skapes. Er selv utdannet økonom, men sliter med å skjønne alle sammenhenger i økonomien. For meg er det lettere å forenkle virkeligheten til en øy med få aktører. Hvordan i huleste sentralbanker klarer å holde styr på den komplekse virkeligheten med millioner og millioner av aktører er for meg et mysterium. Ved å observere dagliglivet/virkeligheten i Norge er det tydelig for meg at økonomien/verdiskapingen er veldig langt fra det maksimalt oppnåelige. Det er ikke mange politikere på "toppen" som er interessert i dette ei heller den jevne velger. Gjennomsnittsborgeren er mest opptatt av å få fordeler fra staten som staten i sin tur henter inn gjennom skatter, dvs. som bidrar til mer byråkratisering og resirkulering av penger/tjenester.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg deler ditt syn. Personlig mener jeg det bor veldig mye god kunnskap og holdninger i nordmenn, og at det burde vært mulig å ha et mye mer produktivt samfunn enn hva vi ser i dag. Bl.a. ville eliminering av forbud, reguleringer og byråkrati etter mitt syn bidratt til å gjøre vårt samfunn bedre, mer innovativt og produktivt enn det er i dag, til vårt alles beste.

      Slett