Boom Bust

Boom Bust

søndag 17. mars 2013

Krise i Kypros: Bank holidays og krig mot sparerne

Jeg har vært borte denne helgen, og kommer tilbake til å se at Kypros må få en redningspakke fra EU og IMF. Det siste jeg har lest går bl.a. ut på at alle som har bankinnskudd i kypriotiske banker må gi avkall på mellom 6,75% og 9,9% av sine verdier. Det er galskap! Vi er vitne til en regelrett krig mot sparere! Hit med sparepengene dine, mvh. stat og bankvesen! Det siste jeg har lest nå tilsier at Kypros vil stenge bankene fram til onsdag i uken som kommer gjennom såkalte bank holidays, og nekte folk å overføre pengene sine ut av landet!

Her er en fersk sak fra ekathimerini.com:


Jeg har bare ventet på å se dette skje. La meg spole tilbake til juli i fjor hvor jeg i innlegget Potensielle tiltak fra myndighetene når ting blir virkelig ille i økonomien bl.a. skrev følgende (merk uthevet tekst):
Spørsmålet man må begynne å stille seg er: Hva kan vi forvente å se av reaksjoner fra myndighetene når ting tiltar enda mer i styrke (hvilket det vil gjøre!)?

Jeg forventer at banker verden over vil stenges i koordinerte tiltak for å hindre de med bankinnskudd å trekke sine penger ut av bankene. Dette tror jeg da vil omtales som bank holidays, som vil være det pene offisielle navnet på å stenge banker i panikk for å unngå såkalte bank runs. Jeg forventer at stater vil nasjonalisere kritiske virksomheter og ressurser. Jeg vil ikke bli veldig overrasket over å se at landegrenser tilnærmet stenges (spesielt med tanke på verdioverføringer inn og/eller ut av landene), og jeg vil heller ikke bli veldig overrasket over å se handelskriger bryte ut, og dermed verdenshandelen falle kraftig sammen.

Kan dette skje? Er det noe som skal tilsi det? Vel, det kan iallefall ikke sies å være helt usannsynlig. Jeg tror den økonomiske krisen verden nå befinner seg i kun er starten på hendelsesforløpet. Vi har å gjøre med grunnleggende og dyptgående problemer, og som myndighetene kun forverrer med sin grusomt feilaktige politikk der de ikke eier et fnugg av respekt for mennesker frihet og hva penger egentlig er, og som forståsegpåerne og SJEVsøkonomene støtter opp om og heier frem. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mye ting kan utsettes, og det kan så klart skje igjen, men trenden vi ser er nokså åpenbar.
Vi ser kanskje ikke banker over hele verden stenges, men det som nå skjer i Kypros er ille, og bare et tegn på hva vi vil se mer og mer av framover. Jeg er sikker på det. Lærdommen er at DU må tenke på hvordan du kan sikre deg selv best til den dagen dette påvirker deg og dine. For tro ikke at DU vil skånes fra alt sammen til evig tid.

La meg trekke på et eksempel. Den kypriotiske presidenten sier nå at hvis man ikke får til en redningspakke i Kypros, så vil folk miste store deler av sine bankinnskudd, fordi statens banksikringsfond ikke er i nærheten av å dekke alle innskuddsgarantiene på EUR 30 milliarder. Business Insider melder at president Nicos Anastasiades bl.a. sier følgende:
The State would be obliged to compensate depositors in response to the obligation regarding guaranteed deposits. The capital required in such a case would amount to about 30 billion euros, which the State would be unable to pay.
Vi vil faktisk kunne se det samme i Norge. Som jeg skrev i mai i fjor i innlegget Sikkert som banken, så er ikke banksikringsfondet i Norge i nærheten av å dekke alle bankinnskudd:
Det sier seg selv at de 23 milliardene som er i Bankenes Sikringsfond ikke kan dekke alle innskudd i norske banker. Faktisk dekker de kun ca. 1,5% av de totale innskuddene.
Jeg skremmes over utviklingen vi ser i økonomiene, men er ikke overrasket. Det er et trist skue, og selv om politikere og SJEVøkonomer messer om at problemene er tatt hånd om og at ting er på bedringens vei, så er jeg skrikende uenig. Ting vil bli verre, selv om en del kan dekkes til og utsettes en stund ved hjelp av pengetrykking og idiotiske tiltak som egentlig bare gjør problemene enda verre. Vi ser en konfiskering av folks oppsparte midler, til fordel for pengesløsende stater/politikere og det luftpengeproduserende bankvesenet. Min motstand mot dagens pengesystem og bankvesen er kjent, og dette er en av grunnene til nettopp dette. Systemet er råttent og dømt til å feile, og straffer de som har oppført seg og prøver å sette av noen penger på sparekonto til framtidige forpliktelser. Dessverre vil ting bli verre før de blir bedre. Forvent å se mer av det som vi ser skje i Kypros også i andre land verden rundt, nærmere og nærmere din egen komfortsone.

10 kommentarer:

  1. Gitt pengesystemet våre store ledere har bestemt er det mer rettferdig at innskyterne betaler regningen ved bankkrakk enn skattebetalerne og folket forøvrig.

    Faktisk synes jeg det er bra at folk får (en liten del av )regningen på bordet så kanskje folk blir tilstrekkelig forbannet til å gjøre opprør.

    SvarSlett
  2. Nå er jo folks sparepenger blitt fritt vilt. Hvorfor stoppe med 10% "skatt" (les: konfiskering)? Herved kan staten når som helst konfiskere 20, 30, 40, 50% av pengene dine.

    Egentlig burde folk over hele EU løpe til banken på mandag og ta ut alle pengene sine. Sparerenten er uansett allerede tilnærmet null prosent. Man taper ingen ting. Om man veksler sedler inn i mynter er man jo til og med forsikret. I verste fall (hyperinflasjon) kan man smelte om myntene og selge metallet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er inne på noe. Gitt det du foreslår, så skjønner du hvorfor banker og myndigheter gjerne skulle vært kontanter foruten. Uten kontanter har de full kontroll på våre penger. Det er litt av grunnen til at jeg er for frie penger og at kontanter ikke fjernes.

      Slett
  3. Det slo meg at baktanken til EU (ECB, IMF?) er å stenge disse bankene og/eller hele Kypros status som "skatteparadis". Utlendinger vil helt sikkert trekke pengene ut så snart de får sjansen (OM de får sjansen). Da går bankene overende. I praksis er det ikke 9,9% som blir konfiskert men 100% som går tapt.

    SvarSlett
  4. BB, hvorfor kaller man dette en "redningspakke"? Er det ikke bare nok et lån?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke satt meg inn i detaljene, men av det lille jeg har fått med meg er det et lån ja. Lån er jo blitt "redning" i vårt moderne samfunn. Alt løses med mer gjeld. Dette er economics 101 for SJEVøkonomer, mens for oss andre dødelige virker det bare idiotisk.

      Slett
  5. Hva tror du de vil gjøre i Norge? Norske banker er jo rimelig kraftig eksponert mot resten av Europa..! Jeg ser at behovet for å sette opp renten i Norge er tilstede på grunn av gjeldsveksten etc., men de kan ikke gjøre det siden kronen da ville blitt for sterk og ødelagt for vår eksport..!

    Norge har jo devaluert kronen både en gang på 80-tallet og en gang på 90-tallet. Kanskje det er på tide med en ny devaluering? Det vil jo legge veien åpen for økning av renten uten at våre eksportører taper på det..! Hva tror du om det?

    Risikoen er tilstede, og er ytterligere en grunn til å veksle om litt valuta til ekte penger (gull og sølv)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror en devaluering ville blitt en for brå overgang for Ola Dunk, og skapt mange protester innenlands og utenlands. Jeg mener man istedenfor å svekke den norske kronen for å bedre eksportbedriftenes premisser heller bør gi de bedre skattemessige betingelser. Så kan de heller senke prisen på sine produkter samtidig som kronen styrkes, og på netto basis verken tape eller tjene noe. Å holde rentene nært 0 og svekke kronen ødelegger for hele det norske samfunnet, kun for at man skal hjelpe eksportbedriftene. Det er galskap.

      Slett
  6. Må si meg enig med denne kommentaren: "...mer rettferdig at innskyterne betaler regningen ved bankkrakk enn skattebetalerne og folket forøvrig."

    Egentlig skulle man latt bankene gå konkurs (så både aksjonærer og innskytere taper alle pengene sine). Det har vel ikke gått folk hus forbi at Kypros (skatteparadiset) er stedet for gråsone/kriminelle handler. Nå kommer baksiden av medaljen, og jeg synes det er ille at EU prøver å "hjelpe".

    Er ikke særlig glad i bankgarantien i EU og Norge heller. Peter Schiff har omtalt dette ganske ofte. Det betyr jo i praksis at ingen bryr seg i hvilken bank de setter pengene (for det er ingen risiko for at de taper dem uansett). Det betyr at kjeltringene for samme vilkår som banker med sunne holdninger = systemrisiko.

    SvarSlett