Boom Bust

Boom Bust

lørdag 8. desember 2012

To(!!!) "østerrikere" i det britiske parlamentet

Jeg har tidligere skrevet om den særdeles oppegående britiske politikeren Douglas Carswell (les her og her). Carswells blogg finner du her, og du kan følge han på Twitter (@DouglasCarswell). Carswell forfekter økonomisk teori fra den østerrikske skole, og skiller seg ut fra omtrent alt annet jeg har kommet over i europeisk politikk. Nå har jeg funnet ut at han til min store og positive overraskelse faktisk ikke er det eneste parlamentsmedlemmet i Storbritannia som er "en østerriker". La meg introdusere Steve Baker. Steve Baker representerer i likhet med Carswell de konservative i det britiske parlamentet. Han har en blogg som du kan lese her, og du kan følge han på Twitter (@SteveBakerMP).

På bildet: Steve Baker

Både Carswell og Baker har den siste tiden blitt intervjuet av GoldMoney. Begge intervjuene er absolutt verdt å lytte til, og jeg må spesielt si at Carswell snakker uforskammet mye fornuft. Han er en realist, og skjønner at endringer i pengesystemet ikke skjer over natten. Han ser ikke på sin rolle som en politiker som skal stå i rampelyset og ta æren for reformer, men derimot som en som kan bringe frem ideer som over tid kan erverves av andre politikere den dagen samfunnet krever virkelige endringer. Hans analogi er filmproduksjon, der han heller vil være regissøren for en film enn skuespilleren i den. Han er bl.a. for fri konkurranse mellom ulike typer penger, tror dagens pengesystem nærmer seg slutten, og er som sagt tilhenger av den østerrikske skole.

Det er faktisk ganske utrolig at to parlamentsmedlemmer i Storbritannia forfekter den østerrikske skole. Tenk om Norge hadde slike oppegående politikere! Jeg har enda til gode å se en eneste norsk politiker som forstår eller snakker om penger, hvordan penger skapes, og hvor ekstremt viktig nettopp dette området er for økonomien og samfunnet.

Intervjuene med Carswell og Baker hører du her:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar