Boom Bust

Boom Bust

torsdag 4. oktober 2012

The Muppet Show!


I mars i år sa Grieg Smith opp jobben sin i Goldman Sachs. Han var lei mangelen på moral, og det økende fokuset på raske penger - på bekostning av kundenes interesser. Smith leverte sin oppsigelse via et innlegg i New York Times. Han skrev bl.a. følgende
I have always taken a lot of pride in advising my clients to do what I believe is right for them, even if it means less money for the firm. This view is becoming increasingly unpopular at Goldman Sachs. Another sign that it was time to leave.
I sin oppsigelse fortalte Smith at de ansatte i Goldman Sachs omtalte sine klienter som muppets, eller på godt norsk, idioter:
It makes me ill how callously people talk about ripping their clients off. Over the last 12 months I have seen five different managing directors refer to their own clients as “muppets,” sometimes over internal e-mail.
I går var det en artikkel på NA24.no om en tidligere eiendomsmegler som gikk ut og kritiserte arbeidsmetodene i bransjen. Hun snakket om meglere som bevisst forsøkte å lyve og svindle kundene sine for å presse opp prisene på leilighetene de meglet, og sa bl.a.:
"Vi hadde et åpent kontorlandskap, så jeg overhørte mange telefonsamtaler. Det var da jeg skjønte hvordan mange eiendomsmeglere egentlig jobber. (...) En halv time ble til to timer. Jeg fikk alltid beskjed om å ta skikkelig i da jeg førte timer. Dette er heller ikke ærlig, og det er vanskelig å bli avslørt. (...) Dette er jo ren svindel. (...) De lo godt på kontoret av kjøpere som de mente hadde betalt for mye."
 Det er åpenbart ikke bare Goldmans Sachs' ansatte som ser på sine kunder som idioter.

1 kommentar:

  1. I møte med finasielleinstitusjoner må en idag trå varsomt. De har forlengst lagt etikk og moral til side, og blir stadig mer aggresive.

    Var på det lokale postkontoret her om dagen. Fikk utlevert pakken jeg hadde ventet på. Glad og fornøyd takket jeg den kvinnlig betjeningen for hjelpen og ønsket henne en fin dag. I det jeg skal gå spør dama i skranken om jeg er bankkunde. Hva faen er dette tenker jeg, Postbanken er da lagt ned. Dama fortsetter, "jeg kjenner en kunderådgiver hos DNB, som kan gi deg gunstige betingelser." Jeg svarer høflig "Nei takk". "Er du sikker på dette", spør hun i skranken. "Er ikke interessert", sier jeg. Skal til å snu meg og gå igjen, da hun sier "alt jeg trenger er navn og telefonnr, så tar kunderådgiveren kontakt med deg." Kjenner jeg begynnner og bli irritert nå. Besinner meg og parrerer kort med, "Nei takk, jeg har resservert meg mot telefonselgere."

    SvarSlett