Boom Bust

Boom Bust

onsdag 31. oktober 2012

"Frankrike blir det neste Spania"

Dette er ikke mine ord. Eller, jeg har forsåvidt flere ganger før sagt at Frankrike er i STORE problemer (f.eks. her, her og her), men denne gangen slapp jeg åpne munnen min å si det selv. Ordene tilhører en av toppsjefene i et av Norges største foretak. Jeg hadde en prat med vedkommende i dag, og praten tok veien innpå den franske økonomien. "De blir det neste Spania!" var budskapet. Samtalen svingte innom de franske fagforeningene og hvordan politikere gjorde det umulig for utlendinger å drive forretninger i landet. Det var ikke tvil om hvor denne personen trodde de neste økonomiske problemene i Europa ville komme til syne.

Videre snakket vi om Kina. Vedkommende var ikke helt på min hard-landing-linje, men mente at en oversett risiko i Kina er den enorme korrupsjonen i det politiske lederskapet, og hvordan denne vil kunne slå ut i uante konsekvenser dersom staten ikke makter å sørge for at folk har en jobb å gå til. Her er jeg hjertens enig. Jeg tror dette vil bli en enorm risiko i årene framover. Jeg tror mer og mer grisete korrupsjonshistorier vil dukke opp i Kina, og jeg tror det vil bli stor sosial uro. Bl.a. vil folk i større grad bli forbannet på politikere som har tillat enormt forurensede fabrikker etableres på basis av bestikkelser. Jeg tror også folk vil bli forbannet på statens ekspropriering av deres eiendom til fordel for prosjekter staten iverksetter. Dette er også noe jeg ble fortalt fra en inder jeg snakket med for et par uker siden. Videre tror jeg kineserne ønsker personlig frihet. Frihet til å snakke fritt uten sensur. Dette siste har jeg ikke noe faktagrunnlag for å si. Det er kun ren logikk og tro på at også kinesere har et indre ønske om personlig frihet. Tiden vil vise om jeg får rett om disse tingene. At både Frankrike og Kina vil få store problemer, det er jeg uansett ikke i tvil om.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar