Boom Bust

Boom Bust

mandag 1. oktober 2012

Edelmetallkavalkade


Siden jeg den 24. juli skrev innlegget om hvorvidt sølv ville bli det nye LIBOR, har prisen på sølv steget med ca. 28%. 6. september skrev jeg om GATAs Bill Murhpy som var veldig påståelig med at sølvprisen kom til å stige kraftig i løpet av kort tid. Jeg trenger nok ikke gjenta hva mitt syn på edelmetaller er. Det bør være kjent for de som har lest noe av det jeg har skrevet tidligere. I dette innlegget har jeg tatt med noen intervjuer jeg har hørt i det siste og som jeg vil dele med deg.

Først ut er finansdirektøren i Hecla Mining, en stor sølvprodusent i USA, som forteller om sterk etterspørsel etter sølv fra investorer den siste tiden:


Eric Sprott er en investor jeg har sansen for. Han er det jeg kaller en BM ("bra mann"). I den relativt ferske videoen under er han på CNBC og snakker han bl.a. om hans syn på edelmetaller, ustabiliteten i det finansielle systemet og inflasjon:


En annen person jeg har stor sans for er James Turk. Dette er nok en BM. Han virker som et meget balansert og intelligent menneske. Han kaster ikke om seg med store ord, virker oppriktig og er saklig. Her er et intervju med han hos SGTreport, hvor de snakker om den sterke utviklingen i sølv i det siste, sentralbankenes pengetrykking, depresieringen av valutaer, m.m.:


2 kommentarer:

  1. Hei,
    Hvis man skal kjøpe gull.Hva er da best foruten om å kjøpe gull barere. Tenker i 1-2 års perspektiv

    ETN,fond. Eller er GLD(ETF) den beste ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen VET hva som er best. Hvis du kjøper en ETN så MÅ du være veldig oppmerksom på risikoen. En ETN gir deg kun avkastning så lenge banken som utsteder ETN'en ikke går konkurs. Den dagen den går konkurs må du som innehaver av en ETN stille deg i kø sammen med resten av kreditorene. Mange som kjøper gull gjør det nettopp fordi de tror banker og økonomi skal falle sammen. Dermed vil det være litt ironisk om de har sin eksponering mot gull nettopp gjennom banker og finanssystemet.

      Fond gir det eksponering mot selskaper som leter etter og/eller produserer gull. Verdiene på disse selskapene har vært ganske lave i det siste, og kan således være meget interessant å se på som investeringsmulighet.

      ETF'er har også risikoer ved seg, da man ikke har direkte eierskap til gullet (selv om utstederen av ETF'en påstår at gullet lagres i et hvelv). GLD er veldig populær blant mange som ønsker eksponering mot gull.

      Gullmynter er en fin investering. Det gir deg direkte eierskap over gullet. Du kan lagre det hjemme, og ha full kontroll over det. Du unngår å stadig fokusere på en verdi som går opp og ned på din verdipapirkonto, og som kan stresse deg unødvendig. Når gull og sølv blir mer og mer populært vil det lettere la seg omsette blant vanlige folk også. Og hvis du vil selge det om et par år så tror jeg du fint finner kjøpere - om så meg.

      Konklusjon: Jeg vil ikke gi en konkret anbefaling. Ingen mennesker er like. Du må SELV finne ut hva DU føler er best for DEG. Lykke til med gullkjøpene dine.

      Slett